Amikor az ünnepi készülődés varázsa betölti otthonainkat, érdemes a mértékletességet a középpontba helyeznünk. A karácsony az együttlét, az öröm és az ínycsiklandó ételek ideje.

floriol-coach-december-2023.jpg

Azonban gyakran túlzásba visszük a készülődést, és az asztalunkat olyan gazdag fogások terhelik meg, amelyekből valójában csak feleannyit tudunk elfogyasztani. Idén változtassunk ezen, és tegyük emlékezetessé az ünnepeket a tudatos készülődés jegyében!

Figyeljünk a mennyiségre!

Az első és talán legfontosabb lépés, hogy próbáljunk csak annyi ételt készíteni, amennyit valóban elfogyaszt a család. Tehát fektessünk hangsúlyt a tervezésre és kivitelezésre. A pazarlás elkerülése érdekében érdemes előre tervezni, és pontosan kiszámolni, hogy mikor hány vendéget várunk, és mennyi ételre van szükségünk. Azaz mekkora az a mennyiség, amennyivel reálisan jól lakik az ember, és nem pedig túl eszi magát, mert a szeme kívánja már csak az ételt. Próbáljunk meg a minőségre és az élvezetre helyezni a hangsúlyt, és ne a mennyiségre. Ezzel elkerülhető a feleslegesen megvásárolt étel, vagy a felesleges mennyiség megvásárlása.

Nagyon gyakori, hogy az ünnepek végeztével halomban dobáljuk ki nemcsak az elkészített ételek maradékát, hanem még a különböző bontatlan élelmiszereket is, amelyek tervezés nélkül kerültek bevásárlókosarunkba. A legtöbbször feleslegesen vásárolt élelmiszerek közé tartozó termékek a romlandó áruk. Ilyenek a friss zöldségek, a gyümölcsök és a tejtermékek, mert rövid szavatossági idejük miatt hamar tönkre mennek, megromlanak, megfonnyadnak.

Izgalmas kihívás a maradékmentés

A maradékok kezelése is kiemelt fontosságú az ünnepek alatt. Ha mégis több ételt készítünk, mint amire szükség van, vegyük fel másképp a harcot az élelmiszerpazarlás ellen. Kreatív megoldásokat találhatunk a maradékok felhasználására, például egy olyan ételsor összeállításával, amelyből 2-3 napig is lehet étkezni, de minden nap más ízvilágot kínál.

A maradékok szemügyrevételekor nyugodtan vegyünk számításba másokat is a háztartáson kívül. Gondoljunk a szomszédokra, ismerősökre, vagy akár ismeretlenekre, akiknek örömet szerezhetünk néhány finom falattal. A helyi csoportokban felajánlhatjuk az ételeinket, amelyek még frissek és jók. Hazánkban az élelmiszerpazarlás sajnos komoly probléma. Fontos, hogy mindannyian tegyünk az élelmiszerpazarlás csökkentéséért, és tudatos döntésekkel, választásokkal és vásárlásokkal haladjunk a fenntarthatóbb jövő irányába.

Tudatos táplálkozás az ünnepek alatt is

Azt is fontos tudatosítani, hogy az ünnepek alatti mértéktelen élelmiszerfogyasztásnak számos egészségügyi következménye lehet. A hirtelen nagy mennyiségű étel és ital miatt gyakrabban kérnek az emberek sürgősségi ellátást, mint gondolnánk. Az ünnepi étkezések hatására természetesen nem alakul ki közvetlenül elhízás, azonban nagy mértékben segíthet fenntartani ezt az állapotot, ami hosszú távon olyan súlyos problémákhoz vezethet, mint például szív- és érrendszeri betegségek vagy a cukorbetegség.

Mutassunk példát a gyerekeknek!

Különös figyelmet kell szentelni a gyermekek étkezésére. A példamutatás kulcsfontosságú szerepet játszik abban, hogy a kicsik hogyan alakítják ki étkezési szokásaikat és attitűdjeiket az élelmiszerrel kapcsolatban. Ha a felnőttek a mértékletesen étkeznek, a gyermekek is nagyobb valószínűséggel követik a példájukat.

Az ünnepek alatti mértékletes élelmiszerfogyasztás előnye, hogy segíthet megelőzni az elhízást és annak potenciális egészségügyi kockázatait. A rendszeres testmozgás és az egyensúlyban lévő étrend hozzájárulhat a súlykontrollhoz és az egészséges testképhez. Emellett a mértékletes étkezés javíthatja az emésztést, növelheti az energiaszintet, és hozzájárulhat a jó közérzethez.

A túlzott cukor- és zsírfogyasztás, valamint az édességek és a magas kalóriatartalmú ételek túlzott fogyasztása gyermekkori elhízáshoz vezethet. A szülők és gondviselők felelőssége, hogy kiegyensúlyozott és változatos étrendet biztosítsanak a gyermekek számára, és ne engedjék, hogy az ünnepi készülődés során az egészséges táplálkozás alapelvei háttérbe szoruljanak.

Örömteli várakozást és boldog karácsonyt kívánunk!

Az ünnepek alatti mértéktartás nemcsak az egészségünk miatt, hanem hosszú távon az egész család egészségi állapota miatt is fontos. A tudatos étkezéssel és a példamutatással segíthetünk abban, hogy az ünnepek örömteli és emlékezetes időszakok legyenek, anélkül, hogy az egészségünket megviselné.

Végül pedig szeretnénk nyugodt várakozást, készülődést és boldogságban, örömben gazdag karácsonyt kívánni. Az ünnepek ideje alatt értékeljük az egyszerű örömöket, és osszuk meg a szeretetet a körülöttünk lévőkkel!

Legyen az év vége mértékletes és emlékezetes!